یک کارشناس اقتصادی:
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات کالا و خدمات را تأمین کرده است، گفت: روند کاهش قیمت ارز در بازار ادامه خواهد داشت.

به گزارش «تهران پرس»؛ اکبر ادهم، درباره ارتباط شوک‌های سیاسی با نوسان بازار ارز گفت: دو عامل سیاسی و اقتصادی بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارند؛ اما مدت زمان اثرگذاری این دو عامل متفاوت است؛ چون عامل سیاسی اثری موقت بر بازار‌های مالی دارد.

وی افزود: عامل سیاسی با تغییر در فضای روانی جامعه باعث افزایش نرخ در بازار غیررسمی خواهد شد؛ ولی با کاهش تنش‌های سیاسی فضای روانی جامعه آرام می‌شود؛ بنابراین نرخ در بازار‌های مالی کاهشی می‌شود که خوشبختانه این سیر نزولی در بازار ارز نیز از ابتدای این هفته آغاز شد.

این کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که با رخداد‌های سیاسی شاهد افرایش قیمت دلار تا مرز ۷۰ هزار تومان بوده‌ایم، گفت: افزایش قیمت دلار حاصل ایجاد ترس در سرمایه‌گذاران بود، این حالت در بین مردم برای نگرانی از امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.

وی افزود: مردم در شرایطی که درگیری‌های سیاسی بین کشور‌های منطقه رخ می‌دهد به دنبال فضایی امن برای سرمایه‌گذاری هستند به همین منظور سرمایه خود را به بازار ارز و طلا می‌آوردند.

ادهم ادامه داد: در هر بازاری با اصطلاح ارزش ذاتی رو به رو هستیم؛ اما ممکن است با حاکم شدن ریسک غیراقتصادی بر بازار‌های مالی تصمیم سرمایه‌گذاران تغییر پیدا کند و دلار، سهام و طلا بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند؛ اما گذشت زمان باعث برگشت نرخ به ارزش ذاتی می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات کالا و خدمات را تأمین کرده است، گفت: تأمین ارز به خوبی از سمت بانک مرکزی صورت گرفته؛ اما دلیل افزایش قیمت کالا به دست‌آوردن سود کلان توسط عده‌ای ذی نفع و اختلال در سیستم توزیع است.

 

انتهای پیام/

منبع: مهر

کد خبر: ۶۲۱۰۶
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha